maanantai 3. helmikuuta 2014

Kausiruokaa

Sen lisäksi että aloin noin vuosi sitten karppaamaan, aloin siirtyä pikkuhiljaa myös kausiruokaan. Jotenkin se vain alkoi tuntua luonnolliselta ja säästäähän se myös lompakkoa ja luontoakin.
Myönnettäköön kuitenkin että paprikaa, tomaattia ja salaattia on tullut ostettua pari kertaa talvella.


Lisää vinkkejä sain kirjasta jonka löysin ennen joulua kirppikseltä. Ruokavuosi- ruokia vuodenaikojen mukaan (perustuu englantilaiseen teokseen The Cookery Year), Valitut palat on tämän suomenkielisen version tuonut julki 1975. Varsin mielenkiintoinen ja ihan hyviä reseptejäkin löytyy, en tosin vielä ole mitään suoraan tehnyt, mutta ideoita olen kyllä saanut. Kirjassa on reseptejä joka kuukaudelle, mutta lisäksi on esitelty kotimaiset ja ulkomaiset marjat ja hedelmät, sienet, yleisimmät kasvikset. Raavaan (naudan), vasikan, sian, lampaan, poron, siipikarjan ja riistan eri ruhon osat on esitelty ja mihin niitä voi käyttää.
Tämä uusi kirjakin täytyisi ehkä ostaa, mutta en taida vielä raaskia.


Meidän perheessähän minä olen ainut joka karppaa, mutta kaikki ollaan kyllä pikkuhiljaa siirrytty kausiruokaan. Itse olen alkanut syömään paljon varsinkin kaalia, punajuurta ja porkkanaa, pakasteesta syödään herneitä ja satunnaisesti kukka- ja parsakaalia. Perunaa tietysti muille. Ulkomaisiakin hedelmiä syödään, kunhan nekin on kauden mukaan, nyt siis pistellään appelsiineja ja muita sitruksia. Kasvikset pitää kyllä pääsääntöisesti olla kotimaisia.

                                

Toinen asia mihin ollaan jo paljon aiemmin alettu kiinnittää huomiota on eri ruhon osien käyttö. Nykytrendi tuntuu olevan, että vain "parhaat" (eli paistit ja fileet) osat kelpaa sellaisenaan syötäväksi, loput menee jauhenlihaksi ja einesteollisuuteen (ja sitten kauhistellaan että mitä kaikkea niissä onkaan, esim. kanannahka, joka on muuten hyvää). Vaikkapa sian (jota meillä syödään eniten) yksi parhaista osista on lapa taikka kylki, tai oikeastaan mikä tahansa pitkään kypsytettävä osa.
Törmättiin vast ikään paikallisessa marketissa hyvään tarjoukseen, sian etuneljännes (ilman potkaa tosin, reilu 10kg), hintaa oli vain 1,99 kg. Tokihan tämä oli ihan sitä tavallista tehotuotettua possu raukkaa, mutta meidän mieltä kyllä lämmitti nykyisessä rahatilanteessa, kun isäntä on lomautettuna.
No siitä saatiin kolme isoa ja pari pientä lapapaistia, 3,5 kg jauhelihaa ja keittelin vielä läskeistä laardia ja luista lihalientä. Jotain jämiä säästin myös äidin koiralle ja Muusallekin meni pakkaseen jotain rippeitä. Roskiin ei siis paljon luita enemmän mennyt.
Oli myös varsin mielenkiintoista paloitella edes osa sikaa, en ole koskaan aiemmin jänistä kummempaa paloitellutkaan.


Vaan miksi ylipäätään syödä kausiruokaa?
No ensinnäkin se on terveellistä, syödään niitä kasviksia, marjoja ja hedelmiä jotka on just silloin parhaimmillaan. Saahan appelsiinejakin melkein ympäri vuoden, mutta oikeasti hyviäkin ne ovat vain nyt. Ei ole ihan sama onko tomaatti kasvanut auringon alla vai keinovalon alla.
Se on edullista, jos katsotte vaikka kotimaisen kurkun hintaa kesällä ja talvella. No voihan sitä ostaa espanjalaisia kurkkuja (no minä en mausta ainakaan tykkää).
Ja viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, on tietysti ekologisuus. Oikeasti on ihan päätöntä kasvattaa kurkkua, tomaattia ja muita rehuja keinovalossa, kun ulkona paukkuu kolmenkympin pakkaset.

4 kommenttia:

  1. Mä tykkäään kans kausiruoasta. Musta se on tosi luonnollinen tapa syödä sitä, mikä on kulloinkin ajankohtaista ja lisäksi tulee vuoden syklissä syötyä aika monipuolisesti erilaisia ravintoaineita.

    Oletko ollut tyytyväinen karppaamiseen? Mua kiinnostais kokeilla. Oon tosin jo vähentänyt turhia hiilareita aika paljon, mutta en voi missään mielessä sanoa, että karppaisin. Kiinnostais silti jossain kohtaa kokeilla, koska olen kuullut ihmisillä olevan siitä tosi hyviä kokemuksia. Ja kun mulle ei muutenkaan (vatsalle) sovi esim pasta ja suurin osa ruisleivistä, niin siirtymä karppaukseen ei olis ihan kauhean hurja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Painoa olen saanut ihan kivasti alas, ja ilman nälkää. Olen myös aika varma että karppaamisella on ollut positiivista vaikutusta minun atooppiseen ihottumaan. Ei ole tullut enää pitkään aikaan niitä kauheita ihottumia, ovat olleet paljon lievempiä nykyään, tosin olen myös vaihtanut luonnonkosmetiikaan jolla myös linenee vaikutusta.
      Itse pyrin syömään aika kasvispainotteisesti, siis runsaasti rehuja, sitten rasvaista lihaa, kerma aitona ja maidon juonnin olen jättänyt pois. Marjoja hedelmiäkin syön aika vapaasti, en toki nälkään. Satunnaisesti syön palan hapankorppua ja kyllähän minä juhlissa syön ihan kaikkea mitä on tarjolla, että en ole ollut ihan totaalikieltäytyjä viljojen ja valkoisen sokerin suhteen.
      Nyt pitäisi vähän taas joulun jäljiltä petrata, kun meni vähän noita vehnäsiä. Ja ihan hirveän tiukoilla hiilareilla en ole ollut, kun silloin vatsa menee liian kovalle, varmaan siinä keskim. 40g/hh/vrk.
      Tulipas pitkä vastaus.

      Poista
  2. Hyvä postaus! Nyt aivan hävettää, kun blogissani juuri esiintyi hyvin epäkausimainen salaatti. Tässä on minulla vielä parantamisen varaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mut olihan siellä sentään ne lehtikaalit, siitähän on hyvä aloittaa :)

      Poista